پیش از آن که از چگونگی مراحل نصب این شیرآلات و تفاوت آن ها با دیگر انواع صحبت کنیم. لازم است تعریفی مختصر در مورد این شیرآلات ذکر کنیم. با دانستن این که محصول مورد نظر چیست و چه کاربردی دارد بهتر می توان در مورد آن توضیح داد و تصمیم به استفاده از آن گرفت. اگر شما به زیبایی و ظرافت تجهیزات در خانه، به خصوص شیرآلات آن اهمیت می دهید. توصیه ما به شما استفاده از شیرآلات توکار است. 
نکته مهم و مثبت دیگری که در خصوص این شیرآلات وجود دارد، اشغال فضای کم در محیط مورد استفاده می باشد. این نوع از شیرآلات برای استفاده در تمام فضاهای یک آپارتمان مناسب بوده و کارآمد عمل می کنند. به طور مثال می توان در آشپزخانه، حیاط، تراس و بالکن از آنها استفاده نمود. حتی می توان در حمام و سرویس بهداشتی های ایرانی و فرنگی از این نوع مدرن و جدید بهره مند شد. در صورت استفاده از این شیرآلات به طور حتم جلوه ای بی نظیر و زیبا به فضای مورد نظر خود خواهید بخشید. این شیرآلات علاوه بر زیبایی و جذابیت بصری که دارند بسیار کاربردی عمل می کنند. 

برای نصب شیر توکار  لازم است تمهیدات لازم را از قبل تهیه کرده باشید. به طور مثال لوله کشی باید مناسب با نصب این شیرآلات باشد. روش نصب شیرآلات توکار متفاوت از انواع شیرآلات سنتی است. بنابراین لازم است از افراد متخصص و فنی برای نصب کمک بگیرید. نصب شیرآلات توکار از هر برند و با هر شکلی که باشند شامل دو مرحله کلی خواهد شد. این دو مرحله شامل نصب مغزی و نصب رویه شیر است. نصب شیر توکار نیاز به متخصص دارد. این افراد باید با تمام قطعه های به کار رفته در این شیرآلات و نحوه نصب آن ها آشنایی داشته باشند. در ادامه مراحل مختلف نصب شیرآلات توکار را به اختصار بیان خواهیم کرد. 

مراحل نصب شیر توکار به صورت گام به گام:

  1. در اولین قدم لازم است محل نصب شیر آلات را روی دیوار مشخص نمایید. لوله کشی باید به صورت توکار انجام شود. همچنین مکان نصب برای سوراخ کردن کاشی ها باید دقیقا مشخص گردد. پس از مشخص کردن محل نصب، به اندازه قطر مغزی ها باید کاشی را سوراخ کنید. بنابراین در ایجاد سوراخ دقت کافی به خرج دهید.
  2. در سوراخ ایجاد شده برای نصب شیرآلات توکار فقط باید به اندازه مغزی و درپوش آن توجه داشته باشید. به خاطر داشته باشید این مغزی ها یک کاور پلاستیکی دارند که پس از نصب آن ها روی دیوار باید آن را جدا نموده و نزد خود نگهداری کنید. در پایان لوله کشی مغزی ها را به کمک این درپوش ها باید ببندید.
  3. در این مرحله لازم است مغزی برنجی شیر توکار را نصب کرد. این مغزی از دو طرف به شیر اصلی آب متصل خواهد شد. برای جلوگیری از نشتی آب بهتر است این قسمت را با نوار تفلون به طور کامل پوشش دهید. تمام مغزی های موجود در جعبه شیرآلات را باید به ترتیبی که ذکر کردیم نصب کنید. 
  4. پس از نصب مغزی ها لازم است زانوها را متصل کرد. زانوها آب را به شیر خروجی منتقل خواهند کرد. برای نصب زانوها به خروجی سرد و گرم تعبیه شده دقت داشته باشید. آب سرد در قسمت راست و آب سرد در قسمت چپ متصل می شود. بعد از اتصال شیرآلات توکار روی مغزی هایی که قبلا نصب کرده اید. لازم است مجددا کاورهای پلاستیکی را روی آن ها قرار دهید. 
  5. در این مرحله، نصب پایان یافته است. بنابراین باید درپوش و مغزی ها را بسته نگه دارید. بعد از کاشی کاری و دیگر مراحل ساختمانی می توانید دسته اهرمی شیر را نصب کنید. 
  6. نصب قسمت خارجی شیر توکار آسانترین مرحله نصب است. پس از انجام این کار نصب شیرآلات توکار پایان می یابد. 

آیا میتوان برای لوله کشی های روکار، شیرآلات توکار را نصب کرد؟ 

با طراحی و تولید شیرآلات توکار و عرضه آن ها به بازار مصرف بسیاری از سلیقه ها به این سو گرایش پیدا کرد. افرادی که خواهان زیبایی و مدرنیته هستند می توانند برای آپارتمان های نوساز خود از شیرآلات توکار بهره مند گردند. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم استفاده از این شیرآلات برای تمام قسمت های ساختمان امکان پذیر می باشد. زیبایی، ظرافت، مدرنیته و چشم نواز بودن برخی از ویژگی های مهم این شیرآلات در کنار استحکام و دوام بالای آن ها است. با توجه به نکاتی که در مورد ظاهر و فیزیک متفاوت شیرآلات توکار بیان کردیم. بسیاری از افراد تمایل پیدا می کنند از این شیرآلات بر روی لوله کشی های روکار استفاده کنند. 

شاید سوال بسیاری از شما به عنوان کاربر این باشد که، آیا این امر امکان پذیر است؟ آیا شدنی است؟ در جواب باید بگوییم بله. این امکان وجود دارد که شما از شیرآلات توکار بر روی لوله کشی های روکار در آپارتمان خود استفاده کنید. اما لازم به ذکر است که بدانید هزینه انجام این کار بسیار بالا خواهد بود. همچنین برای نصب شیرآلات توکار به افراد متخصص و ماهر در این زمینه نیاز خواهید داشت. دلیل این امر این است که قسمت اعظم شیر توکار می بایست درون دیوار یا زمین جای بگیرد. بنابراین نیاز به تخریب بخشی از دیوار پیدا خواهید کرد. در نتیجه هزینه زیادی به شما تحمیل می کند. البته متخصصین امر چنین تلفیقی را توصیه نمی کنند. زیرا ناهماهنگی داشته و زیبایی مورد نظر را در اختیار شما قرار نمی دهد. 

ارتفاع نصب شیر توکار و متعلقاتش چقدر باید باشد؟ 

نکته مهمی که می بایست در نصب شیرآلات توکار به آن توجه نمود ارتفاع صحیح و مناسب نصب آن ها است. با توجه به این که از چه نوع شیرآلاتی و در چه مکانی استفاده می کنید؛ ارتفاع نصب آن ها نیز متفاوت خواهد بود. به طور مثال شیر تو کاری که باید در کنار وان حمام نصب شود استاندارد مخصوص به خود را دارد. همچنین شیر تو کاری که در کنار توالت ایرانی نصب می شود ارتفاع مخصوص به خود را خواهد داشت. در این بخش از محتوا ما قصد داریم در مورد ارتفاع مناسب نصب شیرآلات توکار نکاتی را ذکر کنیم. برای نصب شیرآلات توکار ارتفاع نصب زانو مهم است. استاندارد نصب زانو برای حمام باید سی الی چهل سانتی متر بالاتر از شیر حمام باشد. در حالی که ارتفاع استاندارد برای نصب شیر حمام حدود صد الی صد و ده سانتی متر است. 

زانوی توکار را باید در فاصله حداکثر 65 سانتی متری از کف سرویس بهداشتی نصب کرد. در حالی که اگر توالت فرنگی باشد این ارتفاع به حداکثر 70 سانتی متر افزایش پیدا می کند. ارتفاع مناسب و استاندارد برای نصب بازوی توکار در حمام نیز مشخص است. سردوش حمام پس از این که به بازوی توکار نصب شد باید حدود 200 سانتی متر از کف حمام فاصله داشته باشد. سردوش های مورد استفاده در حمام را می توان در دو دسته مختلف جای داد. سردوش های سقفی و سردوش های دیواری. ارتفاع ذکر شده برای نصب هر دوی این سردوش ها مناسب است. ارتفاع مناسب برای نصب وان پرکن نیز حدود پانزده سانتی متر بالاتر از دیواره وان است. در صورتی که بدون وان اقدام به نصب پاشور کنید. ارتفاع مناسب برای نصب پاشور حدود شصت سانتی متر از کف حمام می باشد.  

ارتفاع نصب شیرآلات توکار در مکان های مختلف به شرح زیر است

  1. ارتفاع نصب شیر توکار در حمام حداکثر 110 سانتی متر است.
  2. ارتفاع نصب سردوش توکار حداکثر 220 سانتی متر است. 
  3. ارتفاع مناسب برای نصب در توالت ایرانی حداکثر 65 سانتی متر است.
  4. ارتفاع برای نصب شیر توالت توکار در توالت فرنگی حداکثر 70 سانتی متر است. 
  5. ارتفاع مناسب جهت نصب شیر روشویی توکار با لبه روشویی حداکثر 15 سانتی متر است.

آیا شیرآلات توکار قابل تعمیر و استفاده مجدد هستند؟ 

امروزه زندگی آپارتمانی رواج یافته است. همه آپارتمان ها از فضای کافی برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است از ابزار و وسیله های خاصی استفاده کرد تا بتوان فضای بیشتری را در اختیار گرفت. آن چه در آپارتمان ها کمترین فضا را در اختیار دارد حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه ها هستند. برای در اختیار داشتن فضای بیشتر در این مکان ها یکی از کارهایی که می توان انجام داد استفاده و نصب شیرآلات توکار است. این شیرآلات تنوع و ظرافت بسیار زیادی دارند. به همین دلیل برای تمام سلیقه ها مناسب خواهند بود. 

از طرف دیگر هنگام استفاده طولانی مدت از این مدل از شیرآلات لازم است برای تعمیر یا تعویض آن ها اقدام کرد. مهمترین دلیلی که به واسطه آن، شیرهای توکار نیاز به تعمیر پیدا خواهند کرد؛ پوسیدگی است. به طور کلی پوسیدگی و زنگ زدگی بزرگترین دلیل تعمیر شیرآلات توکار است. علاوه بر دو مورد ذکر شده، تجمع رسوب در این شیرآلات یکی دیگر از مشکلات موجود در این شیرآلات است. از جمله مشکلات دیگری که در این شیرآلات مشاهده می شوند و باید برای تعمیر آن ها اقدام کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد.  

  • پوسیده شدن واشر
  • سفت شدن شیر
  • عدم حرکت دسته ها
  • از بین رفتن سوپاپ سردوش
  • خراب شدن مغزی شیر
  • نشت و آبریزی شیر
  • خرابی سیفون

تعویض یا تعمیر شیر توکار؟

تشکیل رسوب در مغزی شیرآلات توکار در صورت وجود مقداری سختی در آب رایج است. به طور کلی لازم است بگوییم امکان تعمیر و بازسازی شیرهای توکار وجود دارد. اما لازم است از یک متخصص در این زمینه کمک گرفت. متخصص بیان می کند که این شیرآلات قابل تعمیر هستند یا خیر. همچنین اگر قابلیت تعمیر دارند با چه روشی می توان آن ها را تعمیر نمود. با این که شباهت های زیادی در انواع مختلف این شیرآلات وجود دارد لازم است هنگام تعمیر یا تعویض آن ها به تفاوت های موجود دقت کرد. وجود تفاوت ها باعث می شود هنگام تعمیر شیرآلات ذکر شده به قطعات آن ها دقت داشته باشیم. برخی افراد علاقه دارند بدون این که شیرآلات بکار رفته در منزل کهنه و فرسوده شوند آن ها را با مدل های جدید تعویض کنند. برای تعویض شیر توکار لازم است به مدل و قطعه های به کار رفته در آن ها توجه کرد. 

چرا باید پیش از شروع کاشی کاری، مغزی های توکار چک و بررسی شود؟ 

مغزی های مورد نیاز برای نصب شیرآلات توکار دارای یک کاور مشکی رنگ هستند. این کاور مشکی رنگ از جنس پلاستیک است و با دو پیچ می توان آن را به مغزی متصل نمود. کاربرد این کاور پلاستیکی در واقع مراقبت از مغزی شیر است. بعد از این که مغزی به دیوار نصب شد لازم است درپوش پلاستیکی را از آن جدا نمود. اما به خاطر داشته باشید آن را باید نگهداری کنید. بعد از این که مغزی های برنجی را متصل کردید باید آن ها را به کمک نوار تفلون به طور کامل پوشش دهید. این کار مانع از نشتی آب از لوله و شیر خواهد شد. 

پس از این که مغزی ها را به طور کامل متصل کردند باید زانوهای آب گرم و سرد را متصل نمود. زانوها را روی مغزی های برنجی نصب کنید. به خاطر داشته باشید آب سرد را باید سمت راست نصب کنید و آب گرم را باید سمت چپ نصب نمود. لوله های متصل شده را به کمک بست ها محکم کنید. شیر و زانویی باید در یک راستا باشند. بعد از این که نصب و اتصال مغزی ها و زانوها انجام شد باید کاشی کاری انجام گیرد. پیش از کاشی کاری باید مغزی ها را به طور کامل چک کنید. این بررسی و چک کردن به این دلیل است که تراز ایجاد شده بین مغزی و زانو از بین نرود.

هنگام کاشی کاری همچنین باید در نظر داشته باشید تا سوراخ ایجاد شده روی کاشی درست به اندازه مغزی و درپوش موجود روی آن باشد. در غیر این صورت درپوش ها به طور کامل برای نصب شیرآلات توکار بیرون قرار نمی گیرند. برای کاشی کاری روی لوله کشی توکار لازم است دایره ای به قطر حدود یک و نیم سانتی متر روی کاشی برش داده شود. بعد از این که کاشی کاری انجام شد در نظر داشته باشید تراز بین مغزی و زانو از بین نرفته باشد. بعد از کاشی کاری دیوار یا کف باید درپوش های متصل شده از دیوار به طور کامل بیرون باشند.

نگاهی به دلایل اصلی بررسی مغزی قبل از کاشی کاری

قبل از این که کاشی کاری روی لوله کشی توکار انجام گیرد باید مغزی ها و زانوهای نصب شده را بررسی کنید. دو دلیل برای این بررسی وجود دارد. 

  1. اگر مواد زائد در طول فرایند نصب و اتصال وارد لوله ها شده باشد پس از باز کردن آب، به کمک جریان آب خارج خواهند شد. در نتیجه پس از کاشی کاری مشکلی در این زمینه ظاهر نخواهد شد. 
  2. دومین مورد که اهمیت زیادی هم دارد پی بردن به عیب موجود در مغزی است. در واقع اگر عیب و اشکالی در مغزی وجود داشته باشد با این بررسی مشخص خواهد شد. 
  3. با بررسی مغزی ها قبل از کاشی کاری در صورت معیوب بودن آن ها نیازی به تخریب دیوار نخواهد بود. همچنین با این بررسی شما از هزینه های اضافه در امان خواهید ماند. 

توجه داشته باشید که روی درپوش مغزی ها دو عدد با علامت های مینیمم و ماکزیمم درج شده است. این اعداد حداقل و حداکثر ضخامت سیمان در کاشی کاری را مشخص می کنند. اگر ضخامت لایه سیمان زیر کاشی ها بیشتر از این مقدار درج شده باشد، امکان نصب قسمت رویی شیر وجود نخواهد داشت. 

برای نصب شیرآلات توکار در سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی چه نکاتی باید رعایت شود؟ 

نصب شیرآلات توکار نیاز به متخصص و افراد فنی دارد. این افراد باید با تمام قطعه های به کار رفته در این شیرآلات و نحوه نصب آن ها آشنایی داشته باشند. زمانی که قصد نصب شیرآلات توکار برای سرویس بهداشتی داریم باید نوع سرویس بهداشتی را مشخص کنیم. لوله کشی توکار برای توالت فرنگی و توالت ایرانی متفاوت است. همچنین باید مشخص کنید توالت فرنگی که نصب خواهید کرد از نوع پایه دار است یا از نوع وال هنگ می باشد. مشخص کردن نوع سرویس بهداشتی و ویژگی های آن به این دلیل مهم است که مانع از ایجاد تغییراتی خواهد شد که در اثر عدم هماهنگی ممکن است به وجود آیند. تغییر در لوله کشی، مغزی ها و زانوها هزینه زیادی را به کاربر تحمیل خواهد کرد. در این قسمت از محتوا به بیان نکات مهم در نصب شیرآلات توکار در توالت فرنگی و توالت ایرانی خواهیم پرداخت. به خاطر داشته باشید برای تمام توالت های موجود چه فرنگی و چه ایرانی لازم است به مبنای کف بنایی آن توجه نمود. تقریبا بیست سانتی متر کف سازی برای سرویس های بهداشتی در نظر گرفته می شود. 

ابتدا نکات مهم برای نصب شیر توکار در توالت ایرانی را ذکر می کنیم:

  • فاصله شیر توکار در توالت های ایرانی باید با توجه به کف سرویس محاسبه شود. 
  • فاصله شیر توکار در توالت ایرانی از کف سرویس باید حداکثر 30 سانتی متر باشد. 
  • فاصله بین شیر توکار و سر لوله فاضلاب باید حداکثر 60 سانتی متر باشد. 
  • فاصله شیر توکار و سر فاضلاب باید به صورت افقی و عمودی در نظر گرفته می شود. 
  • فاصله افقی دقیقا 60 سانتی متر می باشد. 
  • فاصله عمودی بین 50 تا 60 سانتی متر می باشد. 

نکات مهم در نصب شیر توکار برای توالت فرنگی نیز به این شرح می باشند:

  1. برای نصب شیر توکار در توالت فرنگی تعیین نوع مدل آن اهمیت دارد. 
  2. نوع معمولی یا وال هنگ مهم است. 
  3. شیر توالت های فرنگی در دو مدل معمولی و وال هنگ اندازه یکسانی دارند. 
  4. فاصله بین شیر توالت های فرنگی تا کف سرویس حداکثر 60 سانتی متر است. 
  5. فاصله نصب شیرآلات توکار در توالت های فرنگی معمولی با سر فاضلاب به صورت افقی حدود 60 سانتی متر است. 
  6. فاصله عمودی حدود 80 سانتی متر است.
  7. برای توالت های فرنگی وال هنگ فاصله افقی می بایست حداکثر 70 سانتی متر باشد. 
  8. فاصله عمودی وال هنگ باید مانند توالت معمولی باشد. 

چرا نصب شیرآلات توکار حتما باید توسط نصاب انجام شود؟

نصب شیر توکار نیاز به تخصص دارد. به همین دلیل لازم است برای نصب آن ها از نصاب متخصص و فنی کمک گرفت. با این که شیرآلات توکار شباهت های زیادی به یکدیگر دارند لازم است نصاب بر اساس تجربه از تفاوت های آن ها نیز آگاهی داشته باشد. به دلیل آپشن های متعدد و متفاوتی که در این شیرآلات دیده می شود لازم است نصب هر یک را طبق دستورالعمل خاصی انجام داد. همچنین برای نصب این مدل از شیرآلات لازم است طبق نقشه لوله کشی عمل کرد. بی توجهی به نقشه لوله کشی و طریقه کاشی کاری، دشواری های زیادی را ایجاد می کند. نصاب ماهر مشخص می کند ضخامت لایه سیمانی زیر کاشی ها باید تا چه اندازه باشد. همچنین نصاب متخصص شیرآلات توکار فاصله درست و دقیق محل قرارگیری آن ها را مشخص می کند. 

آیا قیمت های شیرآلات توکار به صرفه هست؟   

وقتی صحبت از نصب شیرآلات توکار می شود؛ علاوه بر زیبایی و ظرافت، قیمت نیز مهم است. قیمت شیرآلات روکار با شیرآلات توکار تفاوت چندانی ندارد. اما با توجه به ویژگی های فوق العاده ای که در این محصولات وجود دارد می توان گفت این قیمت برای شیرهای توکار نسبت به نوع دیگر کاملا به صرفه است. همانطور که گفتیم این نوع از شیرآلات، تنوع بالایی داشته و از ظرافت کافی هم برخوردارند. بنابراین تمام سلیقه ها را می توانند ارضا کنند. 

از جمله ویژگی های منحصر به فردی که در این شیرآلات وجود دارند می توان به استحکام و مقاومت بالا در برابر پوسیدگی اشاره کرد. همچنین به دلیل این که توکار مورد استفاده قرار می گیرند از آبکاری بسیار بهتر و با کیفیت تری برخوردار خواهند بود. این شیرآلات همچنین از مواد اولیه درجه یک و با کیفیت ساخته می شوند. با داشتن تمام ویژگی هایی که در بالا ذکر کردیم قیمت خرید این محصولات از نظر اقتصادی نسبت به شیرآلات روکار به صرفه تر است. زیرا

شما یک بار برای مدت زمانی طولانی هزینه خواهید کرد. 

استفاده از شیرآلات توکار به دیوارها آسیب میزند؟    

این تفکر که استفاده و نصب شیرآلات توکار به دیوار و کاشی ها آسیب وارد می کند؛ درست نیست. برای استفاده از شیرهای توکار در ساختمان های نوساز ابتدا از لوله کشی توکار بهره می برند. سپس طبق نقشه لوله کشی، اقدام به نصب شیرآلات توکار خواهند کرد. پس از این که لوله کشی توکار انجام شد؛ کاشی ها را به اندازه مغزی های شیرآلات، سوراخ کرده و به دیوار متصل می کنند. در واقع در این فرایند همه چیز طبق اصول انجام می شود؛ به گونه ای که کمترین خسارت و تخریب به بار آید. همچنین اگر شما از برندهای با کیفیت و درجه یک استفاده کنید در مدت زمانی طولانی نیاز به تعویض و تعمیر پیدا نخواهید کرد. بنابراین هیچ گونه تخریبی در دیوار به وجود نخواهد آمد. 

نتیجه گیری نهایی مطلب

در صورت استفاده و نصب شیرآلات توکار کاربر می تواند محصول مورد نظر و همخوان با سلیقه خود را انتخاب کند. زیرا تنوع این شیرآلات در بازار فراوان است. همچنین با توجه به استحکام و مقاومت بالایی که دارند شما می توانید هزینه های جاری را کاهش دهید. امکان استفاده از این نوع شیرآلات برای تمام قسمت های یک ساختمان وجود خواهد داشت. به طور مثال می توان از این مدل ها برای توالت فرنگی، توالت ایرانی و آشپزخانه استفاده کرد. همچنین می توان برای حمام، حیاط و تراس و بالکن از آن ها بهره برد. 

کیفیت بالای این محصولات در کنار زیبایی چشم نوازی که دارند می تواند هر سلیقه ای را ارضا کند. همچنین به دلیل این که فضای کمتری را اشغال می کنند مناسب استفاده در آپارتمان ها با متراژهای مختلف می باشند. امکان تعمیر و تعویض این محصولات موجب می شود کاربر با خاطری آسوده این شیرآلات را انتخاب کرده و خریداری نماید. توصیه میکنیم اگر به دنبال استفاده از تجهیزات مدرن و نوین در منزل یا محیط کار خود هستید حتما از نصب شیرآلات توکار غافل نباشید.

متداولترین سوالات در نصب شیرهای توکار 

  • نصب شیر روشویی توکار به چه صورت است؟

روش نصب شیر روشویی توکار شامل دو مرحله نصب مغزی و نصب رویه شیر است. ارتفاع مناسب جهت نصب شیر روشویی توکار با لبه روشویی حداکثر 15 سانتی متر است. و این نصب بهتر است توسط متخصص این کار انجام شود.

  • استاندارد و ارتفاع نصب شیر توکار چقدر است؟

در نصب شیر توکار ارتفاع نصب زانوی شیر بسیار مهم است. استاندارد نصب زانو برای حمام باید 30 الی 40 سانتی متر بالاتر از شیر حمام باشد. در حالی که ارتفاع استاندارد برای نصب شیر حمام حدود 100 الی 110 سانتی متر است. 

شما میتوانید برای خرید انواع شیر الات توکار از برند های ایرانی مانند کی دبیلو سی البرز روز شودر و شیر الات توکار خارجی مانند توتو بی ام اس و هانس گروهه باکارشناسان فروش ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه