در انتخاب بین توالت فرنگی و توالت ایرانی، به مزایا و معایب هر کدام توجه نمایید. سپس میتوانید بسته به شرایط خود، یکی یا هردو را انتخاب کنید. درصورتی‌که در ساخت یا بازسازی سرویس بهداشتی منزل خود، تردید دارید که توالت فرنگی بهتر است یا ایرانی ؟ مطالعه ادامه این مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود. و چه بسا در پایان مطالعه مقاله برای انتخاب نهایی خود تصمیم گیری راحت تری را تجربه خواهید کرد .

نگاهی به قدمت توالت فرنگی و توالت ایرانی

توالت فرنگی در جامعه ما چندان اقبال عمومی ندارد. اما شاید کمتر کسی را می‌توان یافت که با توالت فرنگی آشنایی نداشته یا اینکه حداقل یک‌ بار آن را از نزدیک ندیده باشد. به‌جای آن، توالت ایرانی را همه مردم می‌شناسند، چون عضو ثابت تمام سرویس‌های بهداشتی است. این نکته را خاطرنشان کنیم که نام‌گذاری توالت ایرانی باعث شده که ما تصور کنیم تمام مردم جهان از توالت فرنگی استفاده می‌کنند و فقط ما مردم ایران هستیم که از این توالت خاص استفاده می‌کنیم. در حالی که این توالت در اکثر کشورهای آسیایی و آفریقایی رواج دارد. توالت فرنگی ابتدا در حدود ۵۰۰ سال پیش، در اروپا به کار برده شد و در طی این قرن‌ها به قاره‌های دیگر نیز گسترش یافت. البته این تاریخچه در برابر تاریخچه توالت ایرانی، عددی محسوب نمی‌شود که سابقه‌ای پنج‌ هزار ساله دارد.

استفاده از توالت فرنگی چه مزایایی به همراه دارد؟

هر یک از انواع توالت‌های فرنگی و ایرانی، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. بعضاً برای قسمتی از بدن مفید و به قسمت دیگری از بدن آسیب می‌رساند. در زیر به مزایای استفاده از توالت فرنگی اشاره خواهیم کرد:

مفید برای افراد دارای محدودیت‌های حرکتی

افرادی که به دلایل مختلفی از محدودیت‌های حرکتی رنج می‌برند، معمولاً توانایی استفاده از توالت سنتی یا همان توالت ایرانی را به مدت طولانی نخواهند داشت. خصوصاً اگر این افراد مشکلات یبوست هم داشته باشند، نیاز به ماندن طولانی تر در سرویس بهداشتی دارند که برایشان عذاب‌آور خواهد بود.

عدم آسیب‌رسانی به مفاصل زانو

به دلیل آنکه افراد در استفاده از توالت فرنگی نیاز به چمباتمه زدن ندارند، لذا از فشارهایی که این طرز قرارگرفتن بر روی مفاصل زانو وارد می‌کنند که خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مفصلی در آینده را دارند، مصون خواهند بود.

کسانی که از بیماری‌های قلبی و عروقی رنج می‌برند 

به دلیل اینکه افراد در توالت فرنگی به حالت نشسته قرار دارند، هیچ فشاری به عروق خونی از جهت مسدود شدن به دلیل فشار در حین چمباتمه زدن خصوصاً در ناحیه زانوها، نخواهند داشت؛ لذا به افرادی که از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند، توصیه می‌شود که از توالت فرنگی استفاده کنند.

معایب استفاده از توالت فرنگی 

هدف از اختراعات جدید بشری همواره در جهت رفع معایب روش‌های پیشین بوده است. اما گاهی این اختراعات و روش‌های جدید نیز معایبی با خود به همراه دارند. توالت فرنگی هم که برای پیشگیری از معایب توالت سنتی معرفی گردیده نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به معایب استفاده از توالت فرنگی اشاره خواهیم کرد:

خطر ابتلا به یبوست

اجابت مزاج به حالت نشسته در توالت فرنگی، خطر ابتلا به یبوست را افزایش می‌دهد. زیرا در این روش، قسمت انتهایی روده بزرگ که راست‌روده نام دارد، به حالت عمودی نسبت به زمین قرار نمی‌گیرد. مایل بودن راست‌روده باعث می‌شود که فشاری مضاعف در حین دفع به فرد وارد شود که باعث می‌شود، هم دفع به صورت کامل انجام نگیرد و هم این که باعث ابتلا به یبوست گردد.

خطر ابتلا به هموروئید

باز هم قضیه بازمی‌گردد به همان زاویه مایل راست ‌روده نسبت به زمین که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم. این امر باعث ایجاد فشار مضاعف به عروق ناحیه مقعدی نیز می‌شود که منجر بیماری هموروئید خواهد شد.

خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری

بانوان برخلاف آقایان از توالت فرنگی علاوه بر دفع مقعدی، در دفع ادراری نیز استفاده می‌کنند. استفاده از توالت فرنگی، خطر احتباس ادراری را نیز برای خانم‌ها در پی دارد. احتباس یا ماندن ادرار در مثانه، خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری را چندین برابر می‌کند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های کولورکتال

سرطان‌های روده بزرگ، سومین عامل مرگ‌ و میر ناشی از سرطان در جهان هستند. ماندگاری طولانی‌مدت مواد در روده بزرگ از عوامل خطر ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ است. استفاده از توالت فرنگی، به دلیل اینکه باعث عدم دفع کامل مدفوع می‌شوند، خطر ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ را افزایش خواهند داد.

مزیت استفاده از توالت ایرانی

از آنجایی‌ که اساس استفاده از توالت ایرانی، نشستن فرد استفاده‌کننده به صورت چمباتمه زدن بر روی کاسه توالت است، این وضعیت مزایایی برای کاربر خواهد داشت. در ادامه به اصلی ترین موارد اشاره خواهیم کرد.


کاهش خطر ابتلا به انواع عفونت‌ها

روش استفاده از توالت‌های ایرانی بر خلاف توالت‌های فرنگی، چون از حالت چمباتمه زدن پیروی می‌کند، لذا مقوله تماس باسن یا ران فرد با سطح توالت منتفی است. این امر فرد را از ابتلا به انواع عفونت‌های پوستی مصون نگاه خواهد داشت.

تخلیه کامل روده‌ها در هنگام استفاده از توالت ایرانی

با توجه‌ به توضیحاتی که پیش‌تر نیز ارائه شد، در توالت ایرانی به دلیل اینکه راست‌ روده فرد در هنگام اجابت مزاج، در حالت عمودی قرار دارد، عمل تخلیه معمولاً به طور کامل انجام می‌گیرد. این تخلیه کامل از خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها ازجمله یبوست هموروئید و سرطان‌های راست‌ روده خواهد کاست.

تسهیل دفع در زنان باردار

وضعیت قرارگیری بدن در توالت ایرانی، باعث تقویت رشته اعصاب کنترل‌کننده عملکرد رحم و مثانه می‌شود؛ لذا استفاده از این روش برای زنان باردار از دو جهت توصیه می‌گردد. اول این که باعث دفع سریع و راحت‌تر ادرار و مدفوع می‌گردد. علت دوم هم اینکه با تقویت اعصاب رحمی، به زایمان طبیعی راحت‌تر کمک خواهد کرد.

خطر کاهش ابتلا به بیماری‌های دستگاه گوارش

استفاده از توالت ایرانی، از ابتلا به بیماری‌های دستگاه گوارشی، خصوصاً سرطان روده و عفونت‌های منتج به بیماری آپاندیسیت به دلیل تخلیه سریع مواد دفعی آلوده و سرطان‌زا، جلوگیری به عمل می‌آورد.

آیا استفاده کردن از توالت‌های ایرانی ضرر دارد؟

با هم مزایای استفاده از توالت ایرانی را مطالعه کردیم. اما این پایان ماجرا نیست! استفاده از توالت های ایرانی معایبی را هم به همراه دارد که در ادامه به بررسی این معایب می پردازیم:

  • اگرچه چمباتمه زدن در هنگام استفاده از توالت‌های ایرانی باعث انعطاف‌پذیری مفاصل زانو می‌گردد، اما چنانچه فردی دچار ضایعه یا مشکل حاد در همان زانو باشد، استفاده از این توالت به‌هیچ‌عنوان برای فرد مفید نخواهد بود. 
  • یکی دیگر از معایب توالت ایرانی، در احتمال پاشیده شدن ادرار یا مدفوع به پاها است. علت آن در نزدیک بودن پاها به سطح کاسه توالت است. این آلودگی‌ها برای اغلب افراد بسیار ناخوشایند است و مجبور می‌شوند که حداقل لباس‌های خود را تعویض نمایند و یا اینکه برای اطمینان از پاک شدن آلودگی‌ها، استحمام کنند. 
  • از جهتی دیگر همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، استفاده از توالت ایرانی برای افرادی که از ناتوانی‌های جسمی و عدم تعادل روانی حرکتی رنج می‌برند، بسیار مشکل است. زیرا این افراد در حین اجابت مزاج بدین روش، فشار بسیار زیادی را تحمل می‌کند که گاهاً باعث سرگیجه و افت فشارخون خواهد شد.
  • استفاده از توالت ایرانی برای افرادی که به بیماری آرتروز پا مبتلا هستند به دلیل دردهایی که به دنبال دارد به‌ هیچ ‌وجه توصیه نمی‌شود. 
  • از طرفی احتمال پخش شدن بوی بد ناشی از شستشوی ناقص توالت پس از استفاده در محیط وجود دارد. خصوصاً زمانی که سیستم فاضلاب توالت ایرانی به صورت استاندارد طراحی نشده باشد.

استفاده از توالت فرنگی برای چه افرادی بیشتر توصیه شده است؟

پیرو مباحث ارائه شده در قسمت‌های قبل، استفاده از توالت‌های فرنگی برای افراد زیر مفید بوده و توصیه می‌گردد.

افراد دارای مشکلات حرکتی

افرادی که دچار بیماری آرتروز و مشکلات به وجود آمده در ناحیه زانو گردیده‌اند، نشستن به حالت چمباتمه زدن می‌تواند باعث تشدید درد و یا بیماری در آنها گردد؛ لذا جهت پیشگیری، بهتر است از توالت‌های فرنگی استفاده شود.

افرادی که به‌تازگی تحت درمان جراحی در نواحی شکم و یا ران گردیدند

فشار به وجود آمده در هنگام چمباتمه زدن در توالت ایرانی، می‌تواند باعث باز شدن بخیه و ایجاد زخم‌های بیشتر در آن ناحیه گردد. برای جلوگیری از وخامت اوضاع بهتر است تا بهبودی کامل از توالت‌های فرنگی استفاده شود.

مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی

فشار زیاد در هنگام اجابت مزاج برای افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به این افراد توصیه می‌شود که به‌ جای استفاده از توالت ایرانی از توالت فرنگی استفاده کنند.

توالت فرنگی یا توالت ایرانی کدام‌ یک را انتخاب کنیم؟

با توجه‌ به مزایا و معایب توالت ایرانی و توالت فرنگی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، نمی‌توان به طور خاص توالت‌های فرنگی یا ایرانی را به همه افراد جامعه پیشنهاد داد. انتخاب بین توالت ایرانی و توالت فرنگی به وضعیت جسمی و سلامتی تک‌تک افراد استفاده کننده بستگی دارد. در اکثر مراکز درمانی در کنار توالت‌های سنتی، توالت فرنگی نیز وجود دارد و این به منزله مکمل بودن آنها در کنار یکدیگر است. نه اینکه یکی از آنها را نفی یا کنار بگذاریم. البته به برخی موارد نیز باید توجه داشت که توصیه داشتن هر کدام از توالت‌ها را تحت شعاع قرار خواهد داد. شما بایستی به وضعیت فرهنگی و اجتماعی افراد استفاده‌کننده نیز دقت کنید. به طور مثال برای افرادی که در طول زندگی‌شان بیشتر از توالت فرنگی استفاده کرده باشند، استفاده از توالت سنتی یا توالت ایرانی برای این افراد بسیار مشکل است. برعکس این حالت، برای افرادی که به طور مداوم از توالت ایرانی استفاده کرده‌اند، استفاده از توالت فرنگی برایشان مشکل و عذاب‌ آور است. لذا به‌ طور کلی می‌توان گفت که بهتر است هنگام ساخت یا بازسازی سرویس بهداشتی منزل، جهت راحتی همه افراد، از هر دو نوع توالت ایرانی و فرنگی استفاده نمایید.

طرز استفاده درست از توالت فرنگی به چه صورتی می‌باشد؟

  • استفاده از چهارپایه در زیر کف پا به هنگام نشستن در توالت فرنگی پیشنهاد می‌گردد تا سطح پاها نسبت به سطح لگن بالاتر آمده تا شبیه به حالت چمباتمه زدن در توالت سنتی شود که در دفع راحت و آسان، مفید خواهد بود.
  • پرهیز از نشستن طولانی‌مدت روی توالت فرنگی نشستن‌ و زور زدن‌های طولانی‌مدت باعث یبوست می‌شوند؛ لذا درصورتی‌که توانایی دفع ندارید، زمان دیگری را برای رفتن به توالت برگزینید.
  • تمیز و خشک نمودن محل نشیمن در توالت فرنگی قبل از نشستن بر روی توالت فرنگی، توصیه می‌شود کل ناحیه نشیمن را با دستمال کاغذی تمیز و خشک کنید.
  • آشنایی با عملکرد صحیح فلاش تانک توالت فرنگی

بهتر است قبل از اجابت مزاج در توالت فرنگی از نحوه استفاده و صحت عملکرد فلاش تانک آگاهی داشته باشیم. معمولاً فلاش تانک دو دکمه بزرگ و کوچک دارد. دکمه کوچک برای مواقع پس از دفع ادرار است که حجم آب کمتری را برای شستشو نیاز دارد. دکمه بزرگ نیز برای مواقع دفع مدفوع است که نیاز به حجم آب بیشتری برای شستشو دارد.

نکات مهمی که هنگام خریدن توالت ایرانی باید در نظر گرفت چیست؟

اگر شما نیز از آن دسته اشخاصی هستید که به داشتن سرویس بهداشتی مناسب در منزل مسکونی اهمیت می‌دهید، بهتر است به هنگام خرید کاسه توالت ایرانی به برخی از مؤلفه‌ها توجه بیشتری نمایید.

  1. بهتر است کیفیت کاشی به صورت چینی زجاجی کامل و بدنه آبکاری شده باشد. 
  2. کاسه‌ های جدید دارای سیستم آبریز بسته هستند که نسبت به سیستم‌ های قدیمی آبریز باز، دارای مزیت خروج آب از تمامی قسمت‌های کاسه هنگام استفاده از فلاش تانک است. این مورد جهت شستشوی بهتر کاسه و تخلیه محتویات کاسه به داخل لوله فاضلاب تأثیر بیشتری دارد. 
  3. همچنین بهتر است به طراحی ارگونومیک کاسه توالت هم توجه داشته باشید تا هنگام استفاده از پاشش آب و مایعات دیگر به محیط اطراف جلوگیری نماید؛ بنابراین بهتر است به سراغ برندهای مطرح بازار بروید که مجموعه کامل از خواسته‌های شما را برآورده نماید.

آیا استفاده از توالت فرنگی باعث انتقال بیماری‌های پوستی می‌شود؟

با توجه‌ به اینکه اکثر این میکروارگانیسم‌ها در محیط غیر زنده توانایی ماندگاری طولانی ندارند، لذا احتمال انتقال و ابتلا به بیماری‌ها از طریق استفاده از توالت فرنگی بسیار کم است. به طور مثال :

  • ویروس هپاتیت ب و ایدز، تنها در صورتی منتقل می‌شوند که در فرد گیرنده زخم باز وجود داشته باشد.
  • ویروس آنفولانزا حتی در صورت وجود در کاسه توالت، به فرد دیگر منتقل نخواهد شد.
  • تبخال تناسلی توسط ویروس هرپس سیمپلکس منتقل می‌شود. احتمال انتقال آن تنها در صورتی وجود دارد که بلافاصله پس از خروج از بدن فرد بیمار به ناحیه تناسلی فرد سالم به صورت مستقیم اتصال یابد.
  • یکی از ویروس‌ های که احتمال انتقال آن از کاسه توالت بسیار بالا است، ویروس عامل عفونت‌ های نوروویروس است. این ویروس‌ها باعث ایجاد سندرم معده عصبی می‌شوند که از علائم آن تهوع و استفراغ شدید است. 
  • از بیماری‌ های انگلی نیز می‌توان انتظار انتقال انگل تریکومونیازیس را داشت.

به‌طورکلی احتمال انتقال باکتری‌ ها به دلیل نیاز به محیط گرم و زنده برای انتقال، از سرویس بهداشتی بسیار کم است. 

شما میتوانید برای خرید انواع فلاش تانک های توکار و رو کار از برند های جهانی مانند توتو و بوچی و …. با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه