فلاش تانک و انواع آن

فلاش تانک به سیفون های دارای محفظه فلزی یا پلاستیکی گفته می شود که قابلیت ذخیره سازی حجم مناسبی از آب را داشته و در مواقع نیاز، برای شستشوی پر فشار سنگ یا کاسه توالت به کار می رود. انواع فلاش تانک ها از لحاظ نحوه کاربرد به دو دسته فلاش تانک روکار و فلاش تانک توکار تقسیم می شوند:

فلاش تانک روکار

از مدل های قدیمی فلاش تانک، که به صورت آزاد روی دیوار نصب شده و در صورت خرابی یا اشکال در آن، به راحتی می توان آن را تعویض یا تعمیر کرد. از معایب این نوع فلاش تانک، اشغال زیاد فضا، سر و صدای زیاد، ایجاد نمای نامناسب و سایز کوچک می باشد.


فلاش تانک توکار

مدل جدیدی از فلاش تانک ها، که به دلیل توکار بودن تمامی تجهیزات نصبی آن، عدم اشغال فضای سرویس، نمای شیک، در بازار امروز دارای محبوبیت خاصی است. از مزایای دیگر توکار بودن این نوع فلاش تانک، آزادی انتخاب سایز مخزن آن و سر و صدای کم آن را می توان نام برد.
 

 همچنین، فلاش تانک توکار و روکار نیز به نوبه خود بر حسب مدل و جنس ساختار، در گروه های مختلفی دسته بندی می شوند که عبارتند از:

 

  • فلاش تانک توکار ایرانی

نمونه ای از فلاش تانک های توکار دارای سیستم ساده و قابلیت تبدیل به انواع دیگری چون آنتی باکتریال و اتوماتیک می باشد و در حقیقت، از لحاظ عملکرد، شباهت بسیاری به سرویس های فرنگی دارد، فقط با این تفاوت که نحوه نصب و لوله کشی آن ها به گونه ای دیگر می باشد.

  • فلاش تانک توکار معلق روی دیوار یا ساختار وال هنگ(Structure Wall Hang)

بهترین و محبوب ترین نوع فلاش تانک توکار، که دارای طراحی خاص و منحصر به فرد بوده و همچنین، به صورت معلق توی دیوار، توسط سازه فلزی مخصوص حفظ می شود. به طور کلی، فلاش تانک وال هنگ فضای کمتری نسبت به سایر مدل ها اشغال کرده و نصب و تعمیر آن راحت تر انجام می شود. کاسه توالت آن نیز به صورت فرنگی معلق بوده و جایگزین بسیار مناسبی برای توالت فرنگی های زمینی می باشد. 

  • فلاش تانک روکار دکمه دار

مدلی قدیمی از فلاش تانک ها، که تجهیزات آن روکار بوده و با کشیدن یا فشار دادن دکمه روی آن، کلیه آب مخزن آن با فشار تخلیه می شود.

  • فلاش تانک دو زمانه

این نوع فلاش تانک ها بر خلاف نوع دکمه دار، دارای امکانات تخلیه آب در دو زمان متفاوت می باشند. به عبارت دیگر، می توان در صورت نیاز به آب بیشتر، بقیه آب مخزن را تخلیه کرد. 

  • فلاش تانک دو مخزنه

این مدل شباهت بسیاری به مدل دو زمانه دارد، با این تفاوت که، دارای دو مخزن مجزا و در نتیجه، اتصالات ورودی و خروجی جداگانه می باشد و در صورت نیاز به آب بیشتر، مخزن دوم که دارای سایز یا حجم بیشتر نسبت به اولی می باشد، تخلیه می شود.

  • فلاش تانک آنتی باکتریال

از نظر عملکرد مانند فلاش تانک های معمولی بوده، با این تفاوت که دارای مواد آنتی باکتریال، جهت جلوگیری از رشد باکتری و آلودگی محیط می باشد. 

 

  • فلاش تانک اتوماتیک یا خودکار

این نوع فلاش تانک، دارای سنسور عملکردی می باشد، به طوری که با باز شدن درب سرویس بهداشتی، به طور خودکار عمل تخلیه آب مخزن صورت می گیرد و هیچ نیازی به اقدام دستی نیست. به همین، دلیل از لحاظ بهداشتی بهترین نوع فلاش تانک می باشد.
نکته: در فلاش تانک نیز با توجه به مدل و ظرفیت عملکردی آن، امکان توسعه یا تیونینگ وجود دارد، به عبارت دیگر، فلاش تانک توکار مدل وال هنگ را می توان با امکانات مدل های دیگری چون خاصیت آنتی باکتریال، سنسور عملکردی خودکار و دو مخزنه ارتقاء داده و یک فلاش تانک پیشرفته و حرفه ای دارای امکانات زیاد را طراحی کرد.
 

فلاش تانک توکار وال هنگ و کاسه توالت

فلاش تانک توکار وال هنگ و کاسه توالت

مراحل نصب فلاش تانک توکار

  1. اختصاص یک انشعاب آب سرد از لوله کشی آب سرویس به صورت توکار تا مجاورت مخزن فلاش تانک
  2. تنظیم جای استقرار مخزن آب و لوله های آن داخل دیوار 
  3. نصب مخزن آب فلاش تانک به همراه جعبه کنترل به صورت توکار در ارتفاع حدوداً 180 سانتی متری از کف سرویس بهداشتی
  4. پوشاندن مخزن آب و اتصالات آن با دیوار کشی مناسب و دقیق به جز روی جعبه کنترل، طوری که هیچ فشاری بر آن ها وارد نشود
  5. نصب پنل یا کلید تنظیم روی جعبه کنترل فلاش تانک 
  6. در نهایت نصب کاسه توالت ایرانی یا فرنگی به سر لوله های کشیده شده از مخزن فلاش تانک 


تکنیک های عیب یابی فلاش تانک توکار

از آن جا که، طراحی فلاش تانک توکار توسط موادی با کیفیت بالا صورت می گیرد، بنابراین، بروز اشکال در عملکرد آن ها نسبت به فلاش تانک های روکار بسیار کم است. ولی با این وجود، در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض، بایستی از تکنیک های تخصصی جهت عیب یابی آن استفاده کرد. مزیت دیگر این نوع فلاش تانک، این است که تمامی قطعات مربوط به عملکرد آن، در پشت کلید کنترل قرار می گیرد و می توان بدون نیاز به تخریب دیوار، ایرادات و مشکلات آن را در صورت وجود رفع کرد. تکنیک عیب یابی فلاش تانک های توکار به صورت زیر می باشد:

  • تست فلاش تانک خراب و بررسی نحوه عملکرد و رویه کاری آن و در نتیجه، کسب اطلاعاتی در مورد اشکالات آن از جمله عدم عملکرد خوب کلید، عدم تخلیه کامل مخزن، خرابی فلوتر آن و پمپ زیر سیفون
  • خالی کردن مخزن فلاش تانک در صورت پر بودن
  • باز کردن کلید یا پنل از روی جعبه کنترل فلاش تانک
  • بررسی کامل جعبه کنترل فلاش تانک و تشخیص قطعه خراب یا از کار افتاده
  • بررسی پمپ زیر پیچ سیفون که از رایج ترین ایرادات فلاش تانک می باشد
  • کم شدن حجم آب خروجی ناشی از خرابی قطعه فلوتر می باشد
  • خروج بیش از حد آب به خرابی یا نا تنظیمی شیر شناور برمی گردد
  • مشکلات نشتی آب شامل خرابی واشرها یا لاستیک های آب بندی 


تعمیر فلاش تانک توکار

نکته اول: فلاش تانک های توکاری که نصب آن ها به وسیله کاردان یا لوله کش حرفه ای و به صورت اصولی انجام شده، اولاً، مراحل عیب یابی و تعمیر آن ها خیلی سریع تر و با هزینه پایین تر صورت می گیرد. برای نمونه، اگر اتصالات لوله های میان مخزن فلاش تانک و کاسه توالت توسط لوله کش به صورت اصولی و محکم انجام شود، دیگر نیازی به تخریب دیوار نمی باشد و فقط تعمیر از پشت کلید کنترل و در نتیجه، بررسی ساختمان جعبه کنترل فلاش تانک صورت می گیرد.
نکته دوم: از طریق تکنیک عیب یابی، قطعات خراب پشت کلید فلاش تانک مشخص شده و تعویض یا جرم گیری می شوند. برای نمونه، فیلتر، لاستیک های آب بندی یا واشرها در صورت امکان جرم گیری شده و دوباره بدون تعویض استفاده می شوند. برخی مواقع نیز، خرابی قطعاتی مثل فلوتر یا پمپ زیر پیچ سیفون نیاز به تعویض خواهند داشت.
نکته سوم: امروزه، فلاش تانک توکار مدل وال هنگ به نسبت سایر مدل ها، از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و تفاوت عمده آن در محافظ فلزی نگهدارنده بدنه فلاش تانک داخل دیوار به صورت معلق می باشد. تعمیر این نوع فلاش تانک توکار نیز مانند سایر مدل ها بوده و خرابی آن ممکن است مربوط به جعبه کنترل آن باشد، زیرا، کلیه قسمت های اصلی تنظیم و کنترل عملکرد فلاش تانک توکار در آن بخش می باشد.

شما میتوانید برای خرید انواع چینی الات بهداشتی و انواع فلاش تانک والهنگ و صفحه کلید ان از برند های معتبر جهانی مانند توتو بوچی گبریت و… با کارشناسان فروش ما در تماس باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه